Rytmy dixielandu i free jazz w „Pardon, To Tu”

paradise

Potańcówka Jazzowa na Pl.Grzybowskim, oglądanie na żywo występów free jazzowych, koncerty w mistrzowskim wykonaniu – tylko w „Pardon To Tu”, Pl. Grzybowski 12/16, Warszawa.

Potańcówka Jazzowa na Pl.Grzybowskim

Sb. 28.05.3016, godz. 18:00, wstęp wolny

Taneczną imprezą w rytm dixielandu, Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce oraz Pardon To Tu uczczą 106. rocznicę urodzin, wybitnego trębacza jazzowego Adiego Rosnera. W sobotę, 28 maja o godz. 18.00 przed Pardon To Tu na pl. Grzybowskim odbędzie się impreza z zespołem The Warsaw Dixielanders. Adi Rosner, nazywany “Białym Armstrongiem”, był jednym z twórców jazzu w Polsce oraz popularyzatorem tego nurtu muzyki. Przed wojną uważany był przez młodzież za króla jazzu i swingu. Pracował jako dyrygent, kierownik orkiestr estradowych i big-bandu jazzowego Był także kompozytorem. Jego najpopularniejszą piosenką był foxtrott „Parień, Parieniok”, śpiewany przez Zbigniewa Kurtycza pod tytułem „Cicha woda, brzegi rwie”. Wstęp wolny.

https://www.facebook.com/events/244021622641756/

Ken Vandermark [US] & Paal Nilssen-Love [NO]

Nd.29.05.2016, godz. 20:30, wstęp 35 zł

Oglądanie na żywo występów free jazzowych to jak zabawa w rosyjską ruletkę. Wszystko może się wydarzyć, ale właśnie ryzyko jest w tym „wszystkim” najbardziej podniecające. Free może grać każdy, lecz nie każdy potrafi skrzesać swymi umiejętnościami i wrażliwością prawdziwy ogień.

W świecie muzyki improwizowanej jest kilka nazwisk, które są znakami jakości niemalże gwarantującymi muzyczną ucztę na najwyższym poziomie i bez wątpienia Nilssen-Love i Vandermark są takimi nazwiskami.

Ken Vandermark – rewelacyjnie sprawny saksofonista (przede wszystkim tenorowy) i klarnecista (przede wszystkim basowy). Jego gra na obu tych instrumentach, powoduje, że znaleźć się on powinien pośród najwybitniejszych przedstawicieli obu tych instrumentów we współczesnym jazzie. Winien być jednak postrzegany także jako animator jazzowej sceny. Wielość projektów, które prowadzi doprawdy imponuje.

Wczesny okres twórczości Kena Vandermarka, to współpraca z rockowym zespołem The Flying Luttenbachers. Podstawową formą wypowiedzi Vandermarka pozostaje jednak jazz. Tworzy Ken Vandermark Quartet, którego koncepcja przeniesiona została do The Vandermark 5. Równolegle z tym zespołem prowadzi trio DKV, w skład którego wchodzą Hamid Drake oraz Kent Kessler. Ten zespół, prezentujący akustyczne trio, ściśle nawiązuje do tradycji free jazzowej, wywodzącej się z wczesnych form free, dorzucając jednak młodzieńczą witalność. Bardziej rytmiczno-rockową postacią tria jazzowego prezentowanego przez Vandermarka jest Spaceways Incorporated. Współprowadzi również dwa amerykańsko-skandynawskie projekty: School Days oraz Territory Band. Często także uczestniczy w nagraniach AALY Trio Matsa Gustafssona, wraz z Peterem Brötzmannem i Matsem Gustafssonem tworzy znakomite trio Sonore. W ostatnich latach Vandermark współtworzy kilka nowych projektów, m.in: Platform 1, Double Tanderm, Lean Left, Made To Break, czy Fire Room. Koncertuje i nagrywa także solo oraz w duetach z Timem Daisy i Paal Nilssen-Lovem.

Gra i dotychczasowa aktywność Vandermarka spotkała się w roku 1999 z uznaniem, albowiem dostał on w tym roku nagrodę MacArthura (stając się jej laureatem pośród takich luminarzy jazzu, jak Cecil Taylor, czy Anthony Braxton).

Nilssen-Love dosłownie wychował się na jazzie. Miał zaledwie pięć lat w 1979 roku, kiedy jego rodzice otworzyli Stavanger Jazzclub. Kariera muzyczna była więc naturalnym (i dopingowanym) wyborem. Młody perkusista zaczął pracować z saksofonistą Frode Gjerstad i trębaczem Didrikiem Ingvaldsenem w 1990 roku, trzy lata przed rozpoczęciem formalnych studiów jazzowych w Sund College Konserwatorium Muzycznym w Trondheim.

Bez wątpienia najważniejszy perkusista szeroko pojętej europejskiej sceny freejazzowej ostatnich lat i jeden z najbardziej kreatywnych norweskich muzyków młodego pokolenia, występuje i nagrywa wraz z Kenem Vandermarkiem, Davem Rempisem, Fredem Lonberg-Holmem, Sabirem Mateenem, Bobby Bradfordem, Jimem O’Rourke, Terrym Ex, Thurstonem Moorem, Peterem Brötzmannem (Chicago Tenten), Evanem Parkerem, Matsem Gustafssonem (The Thing), Johnem Butcherem, Jebem Bishopem, Stenem Sandellem, Joe McPhee i Toshinori Kondo. Lider big-bandu „Large Unit”. Koncertuje i nagrywa także solo. Właściciel oficyny wydawniczej PNL Records.

https://www.facebook.com/events/1633339473586154/

Koncert Paradise Bangkok Molam International Band

Czw. 02.06.2016, godz. 20:30, wstęp 50 zł

Paradise Bangkok International Molam wydali swój debiutancki album w grudniu 2014 roku a zatytułowany jest „21st Century Molam”. Ich twórczość rodzi się z legendarnych sesji didżejskich  Paradise Bangkok prowadzonych przez DJ Sai i Chris Menist. Kolektyw ten gra muzykę vintyge,  tzw. molam, która wywodzi się z regionu Isan, położonego w północno-wschodniej Tajlandii, z dodatkiem brzmień współczesnych.

Album został nagrany w Bangkoku, a zmiksowany w Londynie przez Nick’a Manassesa. Podczas gdy bazę stanowi w molam, dodano do nagrań dodatkowy element transowy aby pozostały zakorzenione w tradycji, ale z myślą o przyszłości.

Chris Menist i Sai Maftei stoją również za wysoko cenionymi „The Sound of Siam” kompilacjami z wytwórni Soundway Records, jak i nagraniami dla Finders Keepers, Light in the Attic oraz ich własnej wytwórni Paradise Bangkok.

https://www.facebook.com/paradisebangkok/?fref=ts

Koncert THE EX

Nd. 12.06.2016, godz. 20:30

Grupa The Ex występuje na scenach całego świata od ponad 35 lat. W tym czasie zagrała ponad 1500 koncertów, w tym na najpoważniejszych scenach i festiwalach; nagrała ponad 30 płyt i zdobyła sobie uznanie olbrzymiej rzeszy słuchaczy. W pierwszym okresie grupa dosyć często zmieniała swój skład osobowy, a od 2009 roku, po odejściu wokalisty G.W. Soka, tworzą ją Andy Moor, Terrie Hessels, Arnold De Boer i Katherina Bornefeld.

The Ex występowali i nagrywali z całą plejadą czołowych instrumentalistów z całego świata (tacy muzycy, jak: Ab Baars, Tom Cora, Han Bennink, Hamid Drake, John Butcher czy DJ Olive wnieśli znaczący wkład w dokonania zespołu). Osobnym doświadczeniem są dla grupy związki z muzykami afrykańskimi – wielokrotnie wyjeżdżali do Mali, Ghany, Konga, a przede wszystkim do Etiopii. Spotkanie niezwykle popularnego w Etiopii, urodzonego w 1935 roku i przez wiele lat szefa narodowej orkiestry cesarza Haile Selasie, saksofonisty Getatchew Mekuria, zaowocowało kilkuletnią współpracą, trasami koncertowymi i rewelacyjnie przyjętymi nagraniami.

Ich wspólne dokonania jeszcze raz potwierdzają, że wszelkie podziały w muzyce są nieistotne – karkołomne, jak mogłoby się wydawać, połączenie punk rocka, free jazzu i tradycyjnej muzyki afrykańskiej, przyniosło wspaniałe rezultaty.

https://www.youtube.com/watch?v=lHA91YfXLhY

http://www.theex.nl/news.html

Koncert Mark Turner’s FLY

Pn. 13.06.2016, godz, 20:30

Fly to grupa wyjątkowa – przede wszystkim dzięki koncepcji trio, w którym każdy z muzyków równocześnie pozostaje indywidualnością. Członkowie grupy – Jeff Ballard, Larry Grenadier  oraz Mark Turner – to muzycy, którzy spotkali się aby połączyc swe odmienne doświadczenia i stworzyć doskonale współbrzmiące i oryginalne Trio. Każdy z muzyków ma na swym koncie szereg indywidualnych dokonań i swój własny, rozpoznawalny styl.

Muzyka Fly według ich samych, to połączenie wielu muzycznych eksperymentów, tradycji, historii i misteriów. Artyści tworzą róznorodność brzmień w bezpretensjonalny sposób – wyrażając pełną gamę swych możliwości bez zbędnych zabiegów w prostocie i czystosci formy. W swej głęboko zakorzenionej miłości do jazzowej tradycji, muzycy FLY czerpią z niej by rozwijać się w kierunku coraz szerszej palety tonalnych brzmień wykorzystując swe bogate doświadczenia zdobyte w trakcie solowych występów.
Jeff Ballard – wybitny perkusista jazzowy. W latach 1988 – 1990 koncertował z Rayem Charlesem. Od 1990r. mieszka w Nowym Jorku i współpracuje z takimi artystami jak: Chick Corea, Mike Stern, Lou Donaldson, Buddy Montgomery, Danilo Perez, Kurt Rosenwinkel, Joshua Redman. Jest członkiem Brad Mehldau Trio, z którym nagrał płytę „Pat Metheny & Brad Mehldau” uznaną przez Down Beat za najlepszy album 2007 roku.
Larry Grenadier – już jako nastolatek grał koncerty z Joe Hendersonem, Stanem Getzem, Bobbym Hutchersonem. W 1990 roku zamieszkał w Bostonie, gdzie dołączył do Gary Burton’s Band. W Nowym Jorku współpracował m. in. z Betty Carter, Joshua Redmanem, Danilo Perezem, Davidem Sanchezem, Tomem Harellem, Joe Hendersonem, Johnem Scofieldem, Patem Methenym, Paulem Motianem, Charlesem Lyoydem.
Mark Turner – porywający saksofonista, absolwent znamienitego Berklee College of Music, współpracujący z takimi gwiazdami jak Kurt Rosenwinkel, Dave Holland, Paul Motian, Brad Mehldau, John Pattitucci, Dave Douglas, Billy Hart, Lee Konitz, James Moody. Podobnie jak Jeff Ballard, jest członkiem Brad Mehldau Trio i uczestniczył w nagraniu płyty „Pat Metheny & Brad Mehldau”.

http://flytrio.com/

PopUpMusic.pl & Pardon To Tu Present: Koncert „Föllakzoid” [CL]

Nd. 26.06.2016, godz. 20:30, wstęp 45 zł

Mamy zaszczyt zaprosić wspólnie z zaprzyjaźnionym portalem muzycznym PopUpMusic.pl na pierwszy  w Polsce koncert kosmiczno-krautowo-psychodelicznego zespołu z Chile – FÖLLAKZOID. Zapraszamy bardzo serdecznie!

Föllakzoid – to transowy projekt trzech przyjaciół z dzieciństwa – Diego, Juana Pablo i Domingo – mieszkających w Santiago de Chile. Choć ich brzmienie jest bardzo mocno inspirowane starożytną muzyką andyjską, nauczyli się łączyć te wpływy ze współczesnymi dźwiękami, tworząc bogatą, choć minimalistyczną atmosferę.

Na ostatnim albumie zatytułowanym „III” zespół postanowił poszerzyć swoje instrumentarium, budując nastrój przede wszystkim przy pomocy pojedynczych akordów i powtórzeń. Materiał nagrali i zmiksowali samodzielnie w studiu BYM Records, a następnie opracowali syntezatorowe partie wspólnie z niemieckim mistrzem elektroniki Atomem TM (też mieszkającym w Santiago). Większość dołożonych przez niego efektów to atonalne elektroniczne dźwięki celujące w konkretne częstotliwości oraz zsamplowane oganiczne glitche. Syntezator Korg, na którym gra Atom TM, pierwotnie należał do Floriana Schneidera z Kraftwerk.
„III” to minimalistyczna, czteroczęściowa ekspedycja dźwiękowa, podczas której język muzyczny Föllakzoid rozwija się w bardziej optymistycznym, nieokreślonym i przenikliwym kierunku, opierając się jednocześnie na coraz prostszych składnikach. W ciągu ostatniego roku zespół zagrał ponad 80 koncertów, m.in. na festiwalu Primavera Sound (w Porto i Barcelonie), brytyjskim ATP Festival, Musique Volantes w Lyonie czy Lollapalooza Chile. Dzięki koncertom promującym „III” spowite mgłą brzmienie Föllakzoid dotarło do jeszcze szerszej publiczności. Koncert w Warszawie będzie ich pierwszym i jedynym występem w Polsce.
https://www.facebook.com/events/860844490694662/